آزمایشگاه صبا لوله آذر میانه مجهز به کاملترین تجهیزات آزمایشگاهی می باشد. این آزمایشگاه با دارا بودن کادری مجرب و متخصص در زمینه شیمی و پلیمر و با انجام آزمون های دقیق بر روی لوله پلی اتیلن بر اساس استانداردهای داخلی و خارجی توانسته است خدمات گسترده ای به مشتریان اراِئه دهد.

کارخانه صبا لوله آذر میانه - آزمایشگاه

آزمایشگاه صبا لوله آذرمیانه از سال 1386 شروع فعالیت کرده است، از سال 1393 به عنوان آزمایشگاه همکار سازمان ملی استاندارد انتخاب شده و در سال 1397 موفق به اخذ استاندارد ISO/IEC 17025 گردید.

آزمون هایی که در این آزمایشگاه انجام می گیرند:

آزمون ESCR بر اساس استاندارد ISIRI8988 و ISIRI7175-8 :

در این آزمون که مخصوص مواد و لوله های پلی اتیلن LDPE است. نمونه ها به صورت خم شده داخل لوله های حاوی اگی پال تحت تنش مکانیکی قرار میگیرند و به مدت 1 ساعت در دمای آزمون، ٧۰ درجه سانتیگراد، قرار داده می شوند.

پس از سپری شدن زمان آزمون، به صورت چشمی از لحاظ ترک های ایجاد شده مورد بررسی قرار می گیرند.

در روش دیگر نمونه ها توسط دستگاه ناچ زن برش داده شده و به مدت 1000 ساعت تحت تنش قرار می گیرند و پس از سپری شدن زمان آزمون ترک ها مورد بررسی قرار میگیرند.

دانسیته بر اساس استاندارد INSO7090-1

ویژگی‌های فیزیکی پلی اتیلن را میتوان از روی چگالی ماده با تقریب خوبی پیش بینی کرد. به این منظور در این شرکت آزمون دانسیته به روش شناور سازی بر روی مواد اولیه و محصول انجام می پذیرد.

شاخص جریان مذاب استاندارد INSO6980-1

این آزمون روشی برای اندازه‌گیری نرخ جریان جرمی مذاب مواد گرما نرم، تحت شرایط مشخص دما و برحسب گرم بر ده دقیقه است.

اندازه گیری میزان دوده براساس استاندارد INSO1990

پلی اتیلن در اثر قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید و در حضور اکسیژن تخریب می شوند. زنجیرهای پلیمر طی یک واکنش رادیکالی، تخریب شده و ساختار آن تغییر میکند.

در اثر تخریب صورت گرفته، خواص فیزیکی مکانیکی قطعه افت چشمگیری خواهد داشت. در مورد محصولاتی که امکان قرارگیری آنها در معرض نور خورشید به هنگام انبارش یا کاربرد وجود دارد (مانند اتصالات پلی اتیلنی) استفاده از مواد ضد اشعه فرابنفش توسط یک فرآیند اختلاط مناسب به مواد اولیه ضروریست.

دوده به دلیل داشتن خواص بسیار مناسب درجذب اشعه ماوراء بنفش معمولأ یکی از گزینه های مورد استفاده می باشد. نتیجه قابل قبول 5/2-2 درصد می باشد.

پراکنش دوده براساس استاندارد ISO18553

چگونگی پراکنش دوده در پلیمر جهت مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش بسیار حائز اهمیت است. ذرات دوده اگر در اثر فرایند اختلاط خرد نشوند می توانند به عنوان مرکز تمرکز تنش عمل کرده و باعث شکست شوند.

همچنین توزیع ذرات دوده در سرتاسر زمینه پلیمری جهت محافظت کامل از محصول در برابر اشعه UV ضروریست، نتیجه قابل قبول برای این آزمون کوچکتر یا مساوی 3 می باشد.

بازگشت حرارتی براساس استاندارد ISO2505

طی این روش، طول مشخصی از لوله با توجه به نوع لوله در دمای 110 و یا 100 درجه سانتی گراد حرارت داده می شود.

بعد از مرحله حرارت دادن سطوح لوله از لحاظ نقایصی چون شکاف، تاول یا جداسازی دیواره‌ها و درصد تغییر طول لوله بررسی شده می گردد.

کنترل ابعادی براساس استاندارد INSO2412

یکی از مهمترین فاکتورهای طراحی لوله ها، مشخصات ابعادی است. اولین مشخصه ابعادی ضخامت دیواره لوله می باشد. پایین بودن مشخصه مذکور باعث کاهش استحکام مورد نیاز گشته و بالا بودن آن منجر به کاهش قطر داخلی لوله و در نتیجه کاهش دبی موثر خروجی می گردد.

از دیگر پارامترهای مهم در طراحی لوله ها، اندازه قطر خارجی می باشد. بالا بودن این پارامتر می تواند نصب لوله و اتصالات را با مشکل مواجه سازد، از طرفی پایین بودن آن علاوه بر مشکل اخیر، موجب کاهش دبی موثر خروجی لوله می گردد.

همچنین تغییرات ابعادی قطر لوله ها، باعث می شود آب بندی اتصالات به خوبی انجام نشود. پارامتر دو پهنی لوله نیز بر نحوه نصب لوله و اتصالات و آب بندی آنها تاثیر دارد.

همچنین دو پهنی لوله بر پروفیل سرعت سیال و سرعت آن درون لوله تاثیر گذار است که در لوله های ثقلی این تغییر سرعت موجب بروز مشکلاتی حاد در انتقال سیال می شود.

تست هیدرواستاتیک براساس استاندارد ISIRI 12181

آزمون فشار هیدرو استاتیک و ترکیدگی یکی از پارامترهای مهم بررسی خواص فیزیکی و مکانیکی لوله‌های پلی اتیلن جهت تعیین استحکام فشاری لوله های تحت فشار و تعیین طول عمر این لوله‌ها برای دوره‌های استفاده طولانی مدت در دماهای مختلف می باشد.

این آزمون در دو دما انجام می شود :

1) آزمون در دمای 20 درجه سانتی گراد :

در این آزمایش، نمونه لوله پس از غوطه ور شدن در حوضچه آب در دمای 20 درجه سانتیگراد به مدت 100 ساعت، تحت فشار داخلی ثابتی قرار داده می‌شوند که بعد از این مدت نباید در آن هیچ گونه ترک، شکستگی، تورم و یا هر گونه نقصی ایجاد شود.

2) آزمون در دمای 80 درجه سانتی گراد :

در این آزمون، نمونه به مدت 165 ساعت و در دمای 80 درجه سانتیگراد تحت فشار قرار می‌گیرد. بعد از این مدت نباید هیچ گونه ترک، ترکیدگی، باد کردگی، تورم موضعی، نشتی و ترک‌های مویی و یا هر گونه نقصی مشاهده شود.

تست کشش بر اساس استاندارد ISO6259-1

در آزمون کشش خواص گوناگون مکانیکی قابل اندازه گیری می‌باشد. بدین منظور، نمونه‌ای در راستای طولی لوله مطابق استاندارد تهیه شده و با سرعت معین تحت نیروی کشش تک محوری قرار می‌گیرد.

در این مرحله، نمونه بایستی دچار تغییر شکل پلاستیک شده و حداقل ۳۵۰% طول اولیه ازدیاد طول ایجاد گردد. در نهایت منجربه شکست و پارگی نمونه شود.

درصد ازدیاد طول، نقطه تسلیم، نقطه شکست و مدول یانگ از جمله پارامترهای مهم و مشخصات مکانیک پلیمر می‌باشد که در این آزمون می توان به آن دست یافت.

از جمله مواردی که در آزمون کشش اهمیت بسیاری دارند و نشان دهنده کیفیت لوله، ماشین آلات، مواد اولیه و فرآیند تولید می‌باشد شامل موارد زیر می‌باشد :

  • نقطه تسلیم
  • ازدیاد طول (حداقل %۳۵۰ طول اولیه)
  • نقطه شکست و پارگی

قسمت شکست و پارگی نمونه از جمله مواردی است که می‌توان به کیفیت لوله و مواد اولیه استفاده شده تا حدود زیادی پی برد.

آزمون پایداری حرارتی (OIT) بر اساس استاندارد ISIRI7186-6

از دیگر پارامترهای تعیین کننده کارایی مواد و قطعات پلیمری، زمان اکسیداسیون القایی است. آزمون پایداری حرارتی یک اندازه‌گیری کیفی درجه پایداری مواد مورد آزمایش است.

تغییرات فیزیکی و شیمیایی مواد با اثرات حرارتی همراه است. این تغییرات گرماگیر یا گرمازا بیانگر آنتالپی آزاد شده در واکنش بوده و دستگاه گرماسنج روبشی تفاضلی اختلاف فلاکس حرارتی بین نمونه و مواد مرجع را نسبت به دما و یا زمان در شرایط حرارت دهی مشابه اندازه گیری می‌کند.

این اختلاف فلاکس در قالب آنتالپی واکنش و توسط نمودار آنتالپی نسبت به دما یا زمان دنبال می‌شود.

آزمایشگاه کارخانه صبا لوله آذر میانه

تجهیزات اندازه‌گیری این آزمایشگاه شامل اقلام زیر می باشد:

  • دستگاه پیرولیز برای تعیین درصد وزنی دوده در آمیزه یا لوله
  • دستگاه پلاستومتر (MFI) برای تعیین شاخص جریان مذاب پلیمر
  • دستگاه آون برای تعیین برگشت حرارتی
  • ترازو با دقت 0.0001 گرم برای تعیین چگالی
  • دستگاه DSC برای تعیین پایداری حرارتی
  • میکروسکوپ جهت بررسی چگونگی پراکنش دوده
  • کولیس و نوار محیطی جهت اندازه‌گیری ابعاد لوله
  • دستگاه کشش جهت آزمون مقاومت کششی لوله
  • کوره الکتریکی برای آزمون درصد دوده
  • دستگاه CNC
  • دستگاه تست کشش
  • دستگاه ESCR
  • دستگاه تست هیدرواستاتیک
  • کیت دانسیته
  • تجهیزات مرجع